De kansen van Virtual Reality voor uw bedrijf

door | Het Nieuwe Werken | 0 Reacties

Bij OfficeBox zijn we erg geïnteresseerd in de ontwikkeling van Virtual Reality (VR). We fantaseren graag over een private cloud die zó driedimensionaal en realistisch is, dat het uw fysieke aanwezigheid op kantoor met één druk op de knop kan vervangen. Het virtuele kantoor laat nog een paar jaar op zich wachten, maar ook nu al zijn de mogelijkheden van Virtual Reality voor bedrijven wel degelijk springlevend.

Mobiele telefoons

“Waarom zouden we?” is misschien de eerste vraag die bij u opkomt. In 1999 dacht we precies hetzelfde over het gebruik van mobiele telefoons, zo blijkt uit dit filmpje. “Toch kunnen we ons nu haast niet meer voorstellen hoe we het ooit zonder deden. En dat zou zomaar ook kunnen voor Virtual Reality,” stelt Erwin Zwaan, directeur van OfficeBox. “Elk bedrijf doet wel aan sales, of communicatie, wil zichzelf aan de wereld laten zien. En juist voor dat doel biedt Virtual Reality veel meerwaarde!”

Toepassingen

Een imposante opsomming van het huidige aanbod toont bijvoorbeeld Smart2VR, ontwikkelaar van virtual reality-toepassingen. We lezen over VR-beleving in sportwedstrijden en concerten, of vakanties waarbij je voor het boeken kunt rondkijken in de accommodatie. Over het virtueel bezichtigen van woningen en auto’s. Erwin ziet nu al veel mogelijkheden. “Beursbezoek bijvoorbeeld wordt met VR enorm efficiënt. Je loopt virtueel over de beursvloer, kijkt overal rond en bepaalt zelf wat je wilt zien, zonder dat je er daadwerkelijk naartoe hoeft. Werkafspraken idem, je zet gewoon beiden een VR-bril op en treft elkaar virtueel. Maar ook voor allerlei presentatie- en verkoopdoeleinden zie ik wel meerwaarde. In vastgoedontwikkeling bijvoorbeeld. Stel je voor: met VR leid je een opdrachtgever rond in een pand dat nog niet eens gebouwd is. Dat praat echt stukken makkelijker!”

Alle branches

Vooral het gebruik van steeds betere 3D-technologie en 360-graden camera’s verhogen de beleving met sprongen. “De werkelijkheid wordt zó nauwkeurig benaderd, dat je een gebruiker allerlei zaken zelf kunt laten ervaren. Dat werkt veel beter dan welke presentatie dan ook. Ik denk daarom dat het voor ondernemers, ongeacht de branche waarin ze werken, waardevol is om eens te bekijken welke relevante toepassingen Virtual Reality hen nu al te bieden heeft. En er hun voordeel mee te doen,” aldus Erwin. “En zo ingewikkeld hoeft het trouwens niet te zijn om met VR aan de slag te gaan,” voegt hij eraan toe, doelend op initiatieven als de Google Cardboard en de nieuwe Samsung Gear VR in combinatie met de Galaxy Note.

OfficeBox en VR

En wat heeft Erwin zelf voor plannen met VR binnen zijn bedrijf? “Nou, wij werken bijvoorbeeld met een datacenter en ik krijg best vaak vragen hoe dat er nu uitziet. Eigenlijk wil ik geïnteresseerden daar graag een keertje rondleiden, maar er daadwerkelijk met ze naartoe gaan komt er bijna nooit van. Een virtuele tour zou dan een mooie oplossing zijn.” Ook voor de OfficeBox Helpdesk ziet Erwin voordelen. “Naast het ‘gewone’ lokale support, met telefonische service en eventueel een monteur op locatie, kan je ook denken aan VR-support. Onze helpdesk kan dan via de VR-bril van de klant meekijken en gerichte instructies geven.” Erwin licht toe: “Nu komt het bijvoorbeeld wel eens voor dat we aan de telefoon vragen of een bepaald lampje brandt. Een klant kijkt, ziet allerlei lampjes en zegt dus ‘ja, het brandt’. Terwijl die klant niet precies weet welk lampje we bedoelen. Met VR zouden we dat in één oogopslag zelf kunnen zien.” En, heel enthousiast: “In 2017 wil ik trouwens ook gaan experimenteren met VR-klantgesprekken! Een aantal van onze vaste klanten zo’n virtual reality-bril toesturen en dan samen ervaren hoe een account-gesprek op die manier gevoerd kan worden. Ik ben heel benieuwd hoe zij – en ik – dat gaan ervaren!”

Officebox

Nieuwsberichten

Officebox sluit zich aan bij de ABOS Groep

Officebox sluit zich aan bij de ABOS Groep

Erp, 1 januari – Officebox, een toonaangevende speler op het gebied van IT-dienstverlening, kondigt met trots aan dat zij vanaf 1 januari 2024 officieel deel is gaan uitmaken van de ABOS Groep. Deze strategische samenwerking is ontstaan met als doel om een innovatieve ICT-totaaloplossing te bieden met toegevoegde waarde voor de accountancybranche.

ChatGPT: Wat kun je ermee?

ChatGPT: Wat kun je ermee?

ChatGPT, een naam die je vast al eens gehoord hebt. ChatGPT is een online virtuele assistent van het bedrijf OpenAI. In dit artikel lees je meer over wat het is en waar je ChatGPT voor kan gebruiken. Daarnaast waarschuwen je voor waar je op kan letten om veilig gebruik te maken van ChatGPT. Leer er meer over in dit artikel.

De schijf van vijf voor een veilige ICT-omgeving

De schijf van vijf voor een veilige ICT-omgeving

In de huidige digitale wereld is het waarborgen van de veiligheid van jouw informatie en gegevens van cruciaal belang. Cyberdreigingen en aanvallen komen steeds vaker voor, waardoor het noodzakelijk is om proactieve maatregelen te nemen om gegevens van jouw organisatie te beschermen. Een effectieve aanpak van veilige ICT vereist een benadering, waarbij verschillende aspecten van beveiliging worden aangepakt. In dit artikel presenteren we de “Schijf van vijf voor veilige ICT”, waarin vijf belangrijke elementen worden belicht die essentieel zijn voor het waarborgen van een veilige digitale omgeving.

Share This